۱۳۸۸ آبان ۱۰, یکشنبه

گفت و گوی بنیانگذار اولین نهاد مدنی ورزش ایران و اولین سبک آزاد تکواندو جهان با ماهنامه رزم آور

ماهنامه رزم‌آور اسفند 1381
گفتگوی اختصاصی رزم آور با بنیان گذار کانون تکواندوکاران ایران اولین نهاد مدنی ورزش کشور
تنها اعضاء رسمی می‌توانند گواهینامه‌های کانون را دریافت نمایند.
فدراسیون ها نیز نهادهای غیر دولتی هستند

در تاریخ سی و چند ساله تکواندو ایران کمتر کسی سراغ داریم که توأم در دو بعد قهرمانی و مربیگری دارای سابقه درخشان باشد.
مبارزات تماشایی و سراسر تکنیکش هنوز در یادهاست. مبارزه گر قدری که در مربیگری شاگردانش را از قهرمانی تهران تا قهرمانی کشور و تورنمنت‌های برون مرزی رساند و در تیمداری چنان خوش درخشید که پدیده مربیگری تکواندو ایران لقب گرفت.سید علی حق‌شناس قهرمان و مربی نام آشنای دیروز و مدیر تحصیلکرده و نمونه امروز ورزش رزمی کشور اکنون با کوله‌باری از تجربه درخشان فنی توانایی بالای خود را در مدیریت نیز به اثبات رسانده است. حق‌شناس دعوت رزم آور را به گرمی پذیرفت و در گفتگوی اختصاصی همچون همیشه به طور شفاف به سؤالات ما به شرح ذیل پاسخ گفت.
* رزم‌آور : در ایتدای فعالیت کانون تکواندو کاران ایران شاید کمتر کسی انتظار داشت که در پایان نخستین سال فعالیت ، کانون دارای چنین کارنامه درخشانی باشد. ارزیابی شما اساساً از بدو تشکیل کانون تا رسیدن به چنین موفقیت چشمگیری چیست.
حق‌شناس : باید خدمت شما عرض کنم که تکواندو ایران نیازمند یک تشکل قوی و پرقدرت و سازمان یافته بود. زیرا در طول سالیان متمادی بنا به دلائلی تکواندوکاران کشورمان مرارتهای عدیده‌ای را به خود دیده بودند و فضای این ورزش بسیار بسته و انحصارگرایانه بود و همین امر موجب آزردگی و کاهش شدید آمار تکواندوکاران و روآوردن ایشان به سمت سبکهای رزمی دیگر و یا رها کردن ورزش بود. ممکن است اینگونه مسائل برای برخی که خانواده این ورزش پرافتخار نیستند آنچنان مهم جلوه نمی‌کرد اما برای هیأت مؤسس کانون تکواندوکاران و دیگر دوستانی که در این مهم ما را یاری رساندند دیگر این فضا قابل تحمل نبود.
* رزم‌آور :از آنجائیکه حضور این نهاد در ورزش کشور ما بی سابقه بوده است برای برخی سؤالاتی پدید آمده است یکی از سؤالها این است که صدور گواهینامه‌های دان و مربیگری و داوری کانون به چه ترتیب است. لطفاً در این ارتباط توضیحاتی را ارائه دهید.
* حق‌شناس :اتفاقاً سؤال خوبی را مطرح کردید. کانون تکواندوکاران تشکیلاتی است که کاملاً در چارچوب قانون بنیانگذاری شده است این تشکل همچون هر سازمان قانونمندی اساسنامه‌ای دارد که بر اساس آن شرح وظایف و حدود اختیارات قانونی آن مشخص می‌باشد. در حیطه اختیاراتی هم که قانون و کمیسیون محترم ماده 10 احزاب و جمعیتها به ما تفویض کرده است به عنوان یک اتحادیه صنفی موظف به صدور گواهینامه‌های تعیین شده در اساسنامه بر اساس ضوابط تشکیلات برای اعضاء رسمی خود هستیم. ما به عنوان اولین سازمان مستقل، غیر انتفاعی و صنفی تخصصی ورزش ایران این تسهیلات را صرفاً برای اعضاء رسمی خود قائل هستیم و کسانی که می‌خواهند از تسهیلات و خدمات ما برخوردار باشند اگر حائز شرایط عضویت در کانون باشند ابتدا باید به عضویت رسمی این مجموعه درآیند و پس از حضور در آزمونها و گذراندن دوره‌های فنی در صورت قبولی موفق به اخذ مدرک می‌شوند.
*رزم‌آور : لطفاً در مورد تاپ تکواندو ، اولین سبک آزاد تکواندو که توسط شما بنیانگذار شده است و خوشبختانه مورد استقبال مطلوب جامعه رزمی کشور قرار گرفته است توضیحاتی را ارائه دهید.
* حق‌شناس :تاپ تکواندو یا تکواندو برتر بند سوم ماده چهار اساسنامه کانون مبنی بر راه‌اندازی سبکها و سیستمهای مختلف ورزش تکواندو پایه ریزی شده است این سیستم رینگی محدودیتی در اجرای ضربات دست و پا به تمام نقاط بدن ندارد. ضمن اینکه از آنجائیکه ضربات دست بوکس آمریکایی به عنوان کلاسیک ترین ضربات پا در دنیای رزمی در این سبک لحاظ شده است بدون شک و اغراق کاملترین سیستم رینگی آزاد در دنیا می‌باشد. ضعفهای فنی مشهود در تکواندو پومسه کاملاً در این سبک برطرف گردیده است.
*رزم‌آور : در خصوص بین‌المللی کردن سیستم آیا برنامه‌هایی را مدنظر دارید.
*حق‌شناس : هدف اصلی ما جهانی کردن این سیستم و به یاری خداوند تأسیس فدراسیون جهانی این سبک می‌باشد که بدون شک افتخار این تحول متعلق به تمامی آحاد رزمی کاران ایران اسلامی می‌باشد.
*رزم‌آور : آیا فعالیت کانون در آینده بیشتر حول محور تاپ تکواندو می‌باشد و یا همچون گذشته در دو سیستم تکواندو پومسه و تاپ تکواندو مشغول به فعالیت خواهند بود.
*حق‌شناس : هدف کانون تکواندوکاران به عنوان یک سازمان منسجم بسط این ورزش در تمامی ابعاد آن است ما در ابتدای راه چندین مطلب را عنوان کردیم یک مورد از آن مطالب این بود که در تمامی ابعاد تکواندو فعالیت خواهیم کرد. شاید در آن زمان برخی این صحبت را در حد شعار دانستند اما در عمل ثابت کردیم که کانون تکواندوکاران منسجم و مجموعه وابسته به آن مردان عملند. این موضوع هم که حضور تاپ تکواندو فعالیت کانون در سبک پومسه را تحت الشعاع قرار می‌دهداساساً صحیح نیست. کانون تکواندوکاران علاوه بر فعالیت در این دو سبک در سیستم تکواندو کنترلی (I.T.F) که سالها قبل با نام هیانگ در ایران فعالیت داشته و اکنون دقیقاً مشابه با کاراته کنترلی گردیده است و زیر نظر فدراسیون بین‌المللی تکواندو قرار دارد فعالیت خود را شروع کرده است. همچنین شاخه جدیدی از فعالیتهای کانون در خصوص سازماندهی سبکهای کره‌ای آغاز به کار کرده و کمیته‌ای مجزا این مسأله را بر عهده دارد. در حال حاضر نیز یکی از سبکهای کره‌ای را راه‌اندازی و تحت پوشش قرار داده‌ایم.
*رزم‌آور : برخی معتقدند که حضور بخش خصوصی در ورزش آنچنان مثمر ثمر نخواهد بود و کما فی السابق تمامی امور باید در اختیار دولت و یا نهادهای وابسته به آن باشد نظر شما در این رابطه چیست؟
* حق‌شناس :در تمامی کشورهای پیشرفته و در حال توسعه دنیا نهادهای مختلف در صنوف سیاسی و صنفی مشترک و مشغول به فعالیت هستند از همین رو است که رقابت سالم باعث رونق اجتماعی و اقتصادی اینگونه جوامع شده است. پیرو اصل 26 قانون اساسی حضور انجمن‌های سیاسی و صنفی در کشور ما کاملاً آزاد می‌باشد. وجود دولت نیز در اصل جمهوریت که اساس ساختار نظام ما است تبلور حضور و خواست مردم است و مسئولان خادم مردم هستند.
متأسفانه برخی مسئولان به شدت به میزها و پستهای خود علاقمند می‌باشند در صورتیکه این میزها و مسئولیتها امانت‌هایی هستند که از طرف مردم به آنها تفویض شده است و اگر پایدار بودند به ایشان نمی‌رسید. حسن حضور نهادهای مدنی در تمام صنوف و اقشار مختلف در این است که علاوه بر واگذاری امور به مردم، رقابت ایجاد شده بسیار سودمند بوده و بیشترین بهره‌ وری نصیب مردم می‌شود. اگر رقابتی نباشد یک نهاد هرگونه که میخواهد با اعمال سلیقه‌های شخصی سیاست‌گذاری می‌کند و همگان بالاجبار مجبور به تبعیت از آن هستند. ضمن اینکه نهادهای مختلف مکمل یکدیگرند. به عنوان مثال در ورزش بازیکنان زیادی لایق پوشیدن پیراهن تیم ملی می‌باشند، اما از آنجائیکه یک تیم ملی باید در مسابقات شرکت کند و توانایی حضور در تورنمنت‌های بین‌المللی هم برای یک نهاد محدود می‌باشد، این همه استعداد پایمال می‌شود اما زمانی که نهادهای خصوصی فعال باشند نه تنها این مسائل اتفاق نمی‌افتد بلکه از برخی سودجویی‌ها نیز جلوگیری می‌شود.
*رزم‌آور : تکواندو ایران در سال 81 سال پرتنشی را پشت سر گذاشت نظر شما راجع به همکاری با فدراسیون تکواندو چیست.
*حق‌شناس : ما از ابتدا اعلام کردیم که برای خدمت آمده‌ایم و این را در عمل ثابت کردیم، با علم و برنامه ریزی و قانونمندی محض وارد عمل شدیم. خود آقایان هم انتظار حضور یک چنین تشکیلات منسجمی را نداشتند. ما تا حد امکان از حاشیه پرهیز کردیم و به عمل پرداختیم. حضور بیش از 600 تکواندوکار در اولین دوره مسابقات آزاد قهرمانی کشور و نزدیک به 400 تکواندوکار در مسابقات قهرمانی آزاد استان تهران پس از نزدیک به یک دهه،‌ تأسیس اولین مدارس اختصاصی تکواندو و دیگر فعالیتهای کانون بیانگر عمق خدمات ارزشمند این تشکیلات می‌باشد.
ما به عنوان تنها انجمن صنفی قانونی این ورزش خواستار بررسی چگونگی صرف بودجه‌های موجود در تشکیلات فدراسیون تکواندو از سوی سازمان بازرسی کل کشور می‌باشیم تا در یک حکومت اسلامی و مدنی همه چیز به طور شفاف بر عموم جامعه تکواندو کشور روشن گردد. به هر حال ما ابتدا حسن نیت خود را نشان دادیم اما در جواب حرکات و کارشکنیهایی که در روند کاری کانون بهیچوجه تأثیرگذار نبوده و نخواهد بود. همانطور که قبلاً نیز گفته بودم تشکیلاتی که توان رقابت نداشته باشد به راههای دیگر متوسل می‌شود.
کلیه فدراسیونهای ورزشی کشور بر اساس قانون نهادهای غیر دولتی محسوب می‌شوند با این تفاوت که از بودجه‌های سرشار دولتی برخوردارند. با توضیحات ارائه شده در خصوص مقایسه عملکرد دو نهاد ما قضاوت را برعهده افکار عمومی جامعه پرافتخار تکواند ومی‌گذاریم.
*رزم‌آور : لطفاً در مورد برنامه‌های کانون در سال آتی توضیحاتی را بفرمایید.
*حق‌شناس : تقویم ورزشی سال 82 کانون تدوین و به تصویب رسیده است. با برنامه ریزیهای انجام شده به یاری خداوند متعال مطمئناً در پایان سال 82 عملکرد پربارتری را نسبت به سال 81 از کانون تکواندوکاران خواهید دید.
*رزم‌آور : در پایان گفتگو اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید.
*حق‌شناس : لازم میدانم از کلیه مسئولان و اعضاء کمیته‌های مختلف و نمایندگیها و شعبات کانون در استانها که با تلاش شبانه روزی خود روحی تازه در کالبد خسته تکواندو کشور دمیدند صمیمانه تشکر و قدردانی نمایم و سال پرخیر و برکتی را برای ایشان ، جامعه رزمی و عموم هموطنانم آرزومندم.
*رزم‌آور : با تشکر از شما که در این گفتگو شرکت کردید.
من هم از شما و دیگر دست‌اندرکاران ماهنامه ورزین رزم آور تشکر می‌کنم.
منبع : ماهنامه رزم آور، اسفند 1381
پایگاه اینترنتی کانون تکواندوکاران ایران

http://irantkd.ir/Mosahebeha/22.htm

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر